Monday, November 2, 2009

LoNg TiMe No See....

Assalamualaikum everyone.......
Dah hampir seminggu aku di bumi Allah Sabah....dah lame rasenye aku tak drop pape kat blog nie......(bukan sbb takde tenet..nak tekankan yang tu la ni...)hehhehe..tapi minggu pertama adalah minggu borang...semua borang kena isi dan lengkapkan..hanta ke sane ke mari......mungkin semua bnda ni nampak mudah...tapi susah bagi aku disini....??????!@@#$$%%%^^^^.....

28hb 10 hari tu aku dah tau aku ditempatkan di daerah Kinabantangan....Errr.....dalam tu...kate orang tempat ni memang kawasan pedalaman(dalam hati,aku bayangkan aku akan ke sekolah menaiki bot..ala macm dokumentari sempena hari guru pengorbanan guru semenanjung di sabah sarawak..)...aku tak brape nak prgi pade awalnye..sbb denga macm2 orang cite pasal daerah nie...tapi aku gagahkan juga..kakak aku siap tanye pensyarah die yang brasal dari sini...nak tau cm ner tempatnye..aku plak sebuk bukak google earth nak tengok area tu kat maner...tanya kawan sana sini...kol orang mcm2 nak tau pasal kinabatangan....
Hari pertama aku sampai ke sini.....SMK Sukau, Kinabatangan nama sekolah tu...
Sekolah nye kecil..murid 307,guru 27orang..sekolah kayu,2 sesi sbb tak cukup kelas....(4 benda ni dah menggambarkan kepade aku yang aku akan susah di sini)...aku duduk di asrama sementara nak mencari rumah sewa....di daerah kinabatangan terdpt hanya 4 buah sekolah menengah termasuklah SMk sukau yang terletak di kota kinabatangan iaitu kawasan yang paling dalam di daerah kinabatangan....jarak sekolah ini dari banda terdekat iaitu sandakan dan lahad datu adalah masing2 2 jam....sekolah ini baru menikmati kemudahan jalan bertar tahun lepas..telekom tak boleh lagik..line telefon celcom ok sbb pencawangnya dekat ngan sekolah ni...

Duduk di asrama bukan la menjadi masalah kpade aku..ape salahnye tinggal bersama plajar..tapi suasana di sini tak sama asrama di semenanjung...airnye diangkat oleh plaja..tu pun air hujan...tak de air kluar dari paip....kalau ade hujan berair la kalau tak hujan..tak dela..mandi la air kolam yang kuning pekat yang dipam naek ke atas...(kalau tengok dengan mata kasar mmg tak kn mampu nak mandi dengan air tu)..letrik selalu dicatu...weekend slalu tak de letrik..ptg2 sangat baru ade..so maslh air dan letrik sudah menjadi kebiasaan di sini..kadg2 disebabkan air yang kotor plaja2 kat sini naek kudis2,plaja prgi sekolah pakaian tak beriron..kawasan blakang asrama memang hutan tebal..memang menakutkan...

erm...itu la situasinya....walau mungkin sedang berusaha mencari rumah sewa tapi 3minggu lagi disini pun mungkin ade yang tak sanggup...erm...ntahla...aku setakat ni masih boleh bertahan lagik....ni mungkin cabaran buat aku...betol kesusahan buat kita tabah...tapi kalau rase tak mampu tak salah mencari tempat yang selesa dan selamat...mungkin semua org kate duit gaji bnyak mencecah 4xxx sebulan duk di sini dengan elaun yang pelbagai..tapi kesusahan itu hanya kita yang rase..mungkin krajaan bg duit bnyak sbb nak pujuk hati kami yang sedih di sini...
Sampai jumpa lagik

7 comments:

  1. Arizan kate kim slam kat Cikgu Roy.
    Syabas dapat tempat HEBAT tu.

    ReplyDelete
  2. rasa syahdu pulak.. tabahkan hati, kuatkan semangat.. dah jumpa geng nanti ok la tu.. cuba cari apa yg best pulak kat situ..

    ReplyDelete
  3. Hmmm. Ada sebab Tuhan letak awak kat situ. Sabarlah dan buatlah kebaikan. Insyaallah, kebaikan juga akan datang...

    ReplyDelete
  4. Salam,
    Be adventurous. Have a good time! You don't get chances like this often. Learn another language! And Take care of yourself, InsyaAllah!Everything would turn out fine.

    ReplyDelete
  5. Salam, ... Good to hear that at last you get your posting. The place is not that bad ... There are others who have to venture in more remote areas then your's. And there are so many people out there who are not employed... So you are lucky ... just need to sacrifies for a few years only. So STA is not bad hah! ALL THE BEST. ENJOY YOUR TIME THERE. BYE.

    ReplyDelete
  6. Assalam. Ha ada line rupanya, tak lah pendalaman tu... Bolehlah up-date blog ejamanje. Dulu masa temuduga kata sanggup untuk bertugas di mana saja. ha sekarang buktikan! Cuma nak ingatkan sekali lagi, jangan berani sangat naik rumah panjang... risau pak Daud! OK selamat berjuang mendidik anak bangsa..!

    ReplyDelete
  7. tahniah sebab terpilih untuk mendidik mereka yang jauh di pedalaman sana...ingat,ALLAH tak kan sama sekali memberi ujian kpada hambanya melainkan hambanya itu mampu untuk menghadapinya.setiap yang terjadi dalam hidup kita mesti ada hikmahnya... selamat berjuang......

    ReplyDelete