Tuesday, September 1, 2009

Aku Dan Hari BerSejarAhKu......(edisi baca sampai berbuka)

Baru berpeluang setelah 2 minggu berlalu
Tanggal 14 ogos 2009...ake disenaraikan sebagai penerima ijazah sarjAna muda pendidikan sains dengan kepujian..4 tahun lepas(3/7/05) aku menjejakkan kaki di universiti pendidikan sultan idris dengan keadaan sayu....aku tak suke dapat offer ke situ..walaupun itu pilihan pertama tapi aku macm tak berape nak jer...ingat lagik aku..menangis plak bile ma abh balik.org seronok2 aku sadis plak...tapi jap jer..trus dapat member giler2 sebilik..aku pun bole tahan la jugek bukan gile....giler2...hehehhe..sepanjang 4 tahun macm2 yang aku lalui..best sangat jer duk kat UPSI...universiti pasangan suami isteri orang panggil sbb ramai yang bercinta n trus posting satu sekolah...aku rileks jer...cinta2 layan la jugak ala kadar tapi bukan itu yang yang menjadi kenangan paling manis....yang lebih manis bile aku mendapat clik 5ive kitorang....satu upsi kenal kut kitorang termasuk pegawai dan staf2 upsi....(khairiah(cikyah),nabila(cik nab),eja (cik ja).hazirah (cik tam) n sorg lahik anis...sampai sekarg tak dapat gelaran cik sbb die macho...hehhehe...so kitorg panggil die macho),kitorg ni bnyak sngat join program upsi sbb aktif join mpp.Utara ke selatan,barat ke timur semua tempat kitorg g..driver bas upsi pun kenal kitorg.(sebenanye bukan sbb glamor tapi kitorg yang deal bas setiap kali program..hikhik)...untuk aku study di upsi tak bnyak mane pun.....4 tahun bersamaan 8 semester..satu semester 1 peperiksaan aku study seminggu je all out....jadik lapan semester 8 minggu je aku study sepanjang 4 tahun bergelar graduan...huhuhu...jadik yang selebihnya assgmnt n program la...aku spatutnya tak amik course sains kimia..aku kena tukar bidang...’ijazah sarjana muda pengurusan program’ .baru dapat kelas pertama agaknye...cakap pasal kelas ni aku n geng2 kitorng result pun lebih kurang walaupun ade yang bio n kimia..aku bergraduat dengan pngk 3.3..(second class upper orhang puteh cakap.orng yang blaja kat jordan pun boleh...eh...sentap siape tu...kwang3)
Ok la tu sedikit sebnyak sesi flash back sepanjang bergelar mahasiswi upsi..bagus ape masuk uni yang kecik lagik comei..mudah dikenali..tapi market tak berape bagus ler...lelaki ade la brape keping jer,brape buah pun bole...sikit sangt..kuliah aku 80 lebih laki 4 orang jer...standart la..nisbah di upsi 1:14.jngan marah yer kamal(ketua klas)
Ok....sekarg kite masuk hari yang bersejarah seperti tajuk di atas...wah2 yang panjang tadi tu mukaddimah rupenye..ni baru masuk isi..aku punye sesi pengijazahan petang jumaat 14/ogos..ade sape2 yang hari jadiknye? selamat yer....tu tak penting..ok2..pagi tu aku, abh, ma bertolak dari manong kul 8.30 tak silap(awal2 dah tak ingat kantoi)....haa..yang ni tak silap...ma bngun kul 5.30 sebb nak mask macm2 nak bawak ke sane...org lain mungkin ade yang segan mak die beria nak bwak bekal nak makn kat bawah2 pokok kan..tapi aku memang kena bwak makann..kalau pg kuala kangso pun ma bawak makann yang tak sempat makan bekalkan..memang jenis adik bradik kitorg makan dalam kete...tambah plak aku ni sikit2 nak makan...walaupun tak bnyak(ayat cover) tapi mesti ade dalam kete...dah terbiase...sampai ipoh g amik abg aku n pegi sekali..sampai jer trus jumpa mak angkat dorang dah tunggu..ayah angkat pun ade...dorang nak cepat...so jumpa seblom konvo la...bergamba sikit..bnyak hadiah dorang bagi..toche2...petang tu kul 2 kumpul kat auditorium...konon kene berarak sekali ujan lebat..berarak guna bas jawabnye..aku plak orng yang terakhir untuk sesi 8(ptg jumaat).pegawai tu menurut kawan2 dah berkali2 panggil name aku...dorg asyik jawab ‘die tak datang lgik puan(dorang jawab tu bukan secara serentak la yer)....aku lambat sbb nak amik cik tam pastu due2 tak siap lagik pakai jubah konvo...masuk je dalam bilik menunggu trus jer kene...Alizawati ker?..ye puan...lambat die kate...jubah pun pakai salah..die gelak2....smpat lagik die btolkan...sempat lagik ade yang sentap aku kate aku macm taknak konvo...dulu aku dalam klas pun bnyak main gak...sampai hari konvo pun samer rupenyer..no no no...i bukan cikgu bermasalah yer...(waktu blaja memg bnyak main)ok ape tak jadik skem sngat.....habis je istiadat ramai yang menanti di luar...geng2 cik dah menunggu adik junior siap bawak banner lagik i dapat bnyak bunga n hadiah...tq semua....aku cari wajah ma dan abh...terpandang dorang di satu sudut....paksu maksu ade, nyah+nyah din pun datang...c.na dari kuale pun datang lpas sekolah...semua ade..terharu betol.yang je tak der...trima kasih semua...meraikan hari bersejarahku.................herm...pakwe????? no no no...identiti dirahsiakan..hahahahhaa.ala rileks la..kawin nti baru tau saper..takut tak jadik nti kan payah(mesti cikgu azam nak kate sayer ni tengah timbang2 lagik..hhehehe...).. Ok la trima kasih juge semua pendidik dari tadika----------- UPSi...jasa kalian sayer kenang...Esok saye nak sambung tulisan sayer dengan kisah ramadhan pula..(‘aku,die dan ramadhan’)tunggu.......

3 comments:

  1. Ape pulak timbang-timbang ni, berat sangat ke? ahak2....

    ReplyDelete
  2. teringinnya nk grad lagi.. ada ke peluang dapat bunga lagi. dapat drpd bini kot? hehehe..

    ReplyDelete
  3. hhehehehe...nak tau dapat ke tak...kene try grad dulu kot le dapat..hehhhee...cikgu azam suke bagi org bunga..hhhahahaa

    ReplyDelete